Dierenkliniek & Trimsalon Europaplein - ķw dierenarts in Amsterdam

Dierenkliniek > Diersoorten > Konijnen

Konijnen

Waarom inenten?

Het myxomatosevirus zorgt voor een aanzienlijke sterfte onder wilde en tamme konijnen. Het kan overgebracht worden door andere konijnen, maar ook door konijnenvlooien en stekende insecten, zoals muggen en bepaalde vliegjes. Daarom kan zelfs een konijn dat nooit in aanraking komt met andere konijnen besmet raken. Preventie is tegenwoordig een must voor elke konijnenbezitter, want het merendeel van de met myxomatose besmette konijnen overlijdt. Vaccineren tegen myxomatose kan vanaf een leeftijd van 5 weken. Standaard worden alle konijnen jaarlijks gevaccineerd tijdens de speciale konijnenspreekuren.

Ook VHS (Viraal Haemorrhagisch Syndroom) wordt veroorzaakt door een virus. Verspreiding gaat via wilde konijnen, besmette voeding, besmette stekende insecten, bodembedekking of andere materialen. Vaccineren tegen VHS is mogelijk vanaf een leeftijd van 5 weken. Standaard worden alle konijnen jaarlijks gevaccineerd tijdens de speciale konijnenspreekuren.

Door konijnen tegen deze beide dodelijke virusziekten te vaccineren, beschermen we ze optimaal.

Konijnenspreekuur

Jaarlijks hebben we hiervoor een speciale konijnendag. Tegen een zeer gereduceerd tarief vaccineren we konijnen dan tegen myxomatose en VHS. Bij meerdere konijnen geldt een korting voor elk tweede konijn.

Tijdens het konijnenspreekuur kijken we een konijn helemaal na en letten speciaal op het gewicht, de huid, de oren, het gebit en de nagels (die indien nodig meteen worden geknipt). Indien het konijn gezond is, vaccineren we het tegen VHS en myxomatose. Indien gewenst geven we graag informatie over de juiste voeding, sterilisatie/castratie en behandelen we uiteraard eventuele vragen.

Voor meer informatie over het konijnenspreekuur kunt u contact opnemen met onze praktijk.

Waarom gras zo belangrijk is voor konijnen

In de natuur eten konijnen voornamelijk gras. Niet alleen vormt (vers) gras een uitgebalanceerd dieet, het stimuleert de dieren om dagelijks een paar uur te kauwen. Al kauwend slijten de tanden en kiezen en dit is van levensbelang. Het gebit van een konijn blijft groeien (kiezen groeien 1 mm per week, snijtanden 1 mm per dag). Met de snijtanden wordt het eten afgesneden en verkleind, zodat de kiezen het kunnen vermalen. De kiezelzuren en andere mineraaldeeltjes uit het gras maken langdurig kauwen nodig waarbij het gebit afslijt. Als konijnen te weinig gras eten, dan begint het gebit al binnen enkele dagen te veranderen. Normaal komen de kiezen in rust niet op elkaar. Gebeurt dat wel dan beginnen de problemen.

Konijnen als huisdier hebben geen calorierijke voeding nodig. Langdurig kauwen is niet nodig bij calorierijk commercieel voer of kiezensparend eten zoals sla, andijvie en wortel. De kiezen worden dus te lang, daarna de snijtanden en de nachtkeutels worden niet meer opgegeten (dit lijkt op diarree).

Een goed dieet bestaat uit vers gras of hooi. Gras kan zelf gezaaid worden in een plantenbak (met bemeste grond). Onder glas en een lamp is het ook in de winter mogelijk gras te kweken. Vers gras kan worden ingevroren. Nat gras (na afspoelen of de regen) kan beter worden afgedroogd voordat de dieren het krijgen. Gras geeft de kiezen meer te doen dan hooi en stro en bevat alles wat nodig is in de juiste samenstelling. Doordat minder calorierijk voer wordt gegeven, worden de nachtkeutels opgegeten en de kiezen lang gebruikt. Bovendien bewegen de tanden dan met de juiste slijtende, zijdelingse beweging.

Gebitsproblemen

Abnormaal gevormde tanden of kiezen die te lang zijn uitgegroeid, vormen soms haken richting de wang of tong en soms zelfs over de tong heen. Daardoor is eten niet meer mogelijk. Dit kan wonden in de tong of wang veroorzaken en de kauwspieren uitrekken. Als de tanden of kiezen op elkaar drukken, groeien hun wortels bovendien gewoon door (de kaak in). Dit kan naast pijn ook abcesvorming veroorzaken, alsmede het traankanaal dichtdrukken en ooguitvloeiing veroorzaken. Aan het konijn is niet altijd te zien dat dit speelt. Soms valt alleen op dat het dier vermagert of minder eet. Soms kwijlt het konijn of heeft het last van zwelling van het gezicht, ooguitvloeiing of te lange snijtanden.

Als een konijn zulke gebitsproblemen heeft, moeten de snijtanden en de kiezen worden ingekort tot de normale lengte en richting is verkregen. De kiezen worden onder algehele verdoving gefreesd. De snijtanden worden met een boor ingekort. Afhankelijk van de ernst van de afwijkingen moet dit na enkele weken herhaald worden. Soms is een rŲntgenfoto nodig om de wortels te beoordelen. Ook moeten er wel eens kiezen of tanden kaakchirurgisch worden verwijderd. Abcessen vereisen chirurgie en antibiotica. Pijnstillers zijn vaak nodig als nabehandeling.

De prognose is goed bij behandeling van beginnende afwijkingen. Hoe ouder en erger de problemen zijn, hoe groter de wortelafwijkingen in de kaak en hoe vaker de behandeling moet worden herhaald. Ook hier is voorkomen beter dan genezen. Gebitsproblemen zijn doorgaans te voorkomen door de juiste voeding te geven. Wij adviseren commercieel voer (Supreme science selective), gras en hooi. Na een gebitsbehandeling is het soms nodig het dier te voeren met fijngeknipt gras en/of bijvoeding, tot het dier weer zelf gaat eten.

Normaalwaarden

Om te weten of een konijn gezond is, wordt altijd een algemeen onderzoek uitgevoerd bij uw huisdier. Tijdens dit onderzoek wordt gekeken of de ademhaling goed functioneert en of de circulatie in orde is. Dieren hebben niet dezelfde normaalwaarden als de mens. Hoe het bij konijnen zit, staat hieronder. Natuurlijk hebben leeftijd en activiteit heel veel invloed op deze waarden.
Ademhaling:30 - 60 per minuut
Pols:180 - 250 per minuut
Temperatuur:38,5 - 40,0 įC

Voortplanting